Tar TikTok over verden? Med over én milliard månedlige aktive brukere føles det definitivt som om denne videobaserte appen har nådd global dominansstatus. Hvis du ikke har blitt med ennå, er det på tide å komme ombord.
Vi har samlet en liste over de beste TikTok-tipsene for å lykkes i 2023. Jada, TikTok tar over verden - men nå er det på tide at du tar over TikTok.
1. Start med en hook
TikTok beveger seg raskt. Hvis du ikke fanger en seers oppmerksomhet med en gang, risikerer du å miste dem til den som er neste på den endeløse rullen.
Når du lager en video på TikTok, start med en hook: ideelt sett vil det første sekundet eller to rulle inn den tiltenkte målgruppen din. Du kan gjøre dette gjennom lyd eller visuelle midler.
For eksempel viser videoen nedenfor deg et eksempel på hvordan vi har gjort dette for en kunde, hooken her har en sjokkfaktor og drar seeren inn. Når seeren er dratt inn kommer det en setning om hva man kan forvente seg i videoen.
2. Gi seerne en grunn til å kommentere…
På TikTok er kommentarer konge. Jo flere kommentarer du får på en video, jo mer sannsynlig vil TikToks algoritme favorisere den, noe som betyr at flere vil se innholdet ditt.
Det er mange måter å få kommentarer på din TikTok, men den enkleste strategien er å bare spørre.
For eksempel laget Dylan Mulvaney en TikTok som ba om følgernes forslag til et Halloween-kostyme. Hun fikk femti tusen ideer - det er nok til å kle seg ut i kostyme hver dag i 136 år i strekk.
3. … og svar på så mange kommentarer som mulig
En annen måte å få flere kommentarer på TikTok? Lag dem selv. Å svare på kommentarene du får på din egen TikToks er bra for algoritmen, pluss at det hjelper å etablere et mer genuint forhold til publikummet ditt.
4. Lag TikToks fra kommentarer
Når det gjelder insentiv til å kommentere: en av TikToks mest unike funksjoner er at skapere kan lage videoer som svarer på en spesifikk kommentar. Faktisk har noen TikTokkers bygget opp følgene sine basert på originale videoer etter publikum – som @fastcandynorge
Dette merket lager mesteparten av sine Tiktoks i form av et svar. Det er en flott strategi for engasjement: videoene deres får massevis av kommentarer, alt fra brukere som håper å få svar.
5. Lær av dine suksesser (og feil)
Vær oppmerksom på TikTok-analysene dine. Se hvilke typer videoer som er mest vellykkede, og prøv å gjenskape suksessen. Dette betyr ikke at du ikke skal eksperimentere med innhold eller gi opp en strategi som ikke går viralt – du bør lage innhold du føler deg lidenskapelig opptatt av, det handler ikke bare om tallene.
Likevel er det verdt å merke seg hva målgruppen din faktisk liker å se på.
6. Finn ditt nisje
Dette er den typen råd du vil få i nesten alle sosiale medier-relaterte blogginnlegg: Å finne din nisje (og fellesskapet av brukere som elsker den nisjen) er nøkkelen til å etablere din personlige merkevare, enten du bruker TikTok for virksomheten eller bare for moro skyld.
7. Bruk trendene sanger
Hvis du er usikker på hva du kan lage TikTok videoer om kan du få insprasjon ved å bla gjennom plattformen. Se hvilke lyder som er populære og hva folk bruker dem til, og tenk på hvordan du kan sette din egen vri på dem.
8. Hold det kort og enkelt
Å redigere TikToks er en kunst i seg selv, men for det meste vil du gjerne holde deg til korte, raske klipp, altså holde seerens oppmerksomhet ved å alltid gi dem noe nytt å se på. Dette betyr sannsynligvis å kutte ut ganske mye innhold for å vise mest mulig action, eller til og med øke hastigheten på visse klipp. Det kan være vanskelig å destillere arbeidet ditt ned til bare noen få sekunder, men det er den typen video som fanger seerne.
9. Eksperimenter med nye former for videoer
TikTok er alltid i endring – typene videoer som ble virale i 2020 er forskjellige fra videotypene som går viral i dag. Det er viktig å hele tiden eksperimentere og tilpasse seg (og det er også en del av det som gjør TikTok morsomt).
10. Ikke ta deg selv for seriøst
Å lage en vellykket TikTok-markedsføringsstrategi er selvfølgelig seriøst arbeid. Men noe av det fine med plattformen er at du ikke trenger å være tradisjonelt "profesjonell" hele tiden. Mange TikTok-brukere vil bare bla gjennom og le, og det er greit å vise litt sårbarhet.