4 tips for Google annonsering
Du må være spesifikk det når det kommer til søkeordene dine, og det er derfor testing og tilpasning bør være en del av strategien din. Hvis søkeordene dine er for brede, vil Google plassere annonsen din foran feil målgruppe, noe som betyr færre klikk og høyere annonseforbruk.
Se gjennom hva som fungerer (dvs. hvilke søkeord som genererer klikk), og juster dem slik at annonsene dine best samsvarer med målgruppen din. Du får sannsynligvis ikke blandingen riktig første gang, men du bør fortsette å legge til, fjerne og justere søkeord til du gjør det.
Hvis annonsen din ikke samsvarer med søkerens hensikt, får du ikke nok klikk til å rettferdiggjøre annonsekostnadene dine. Overskriften og annonseteksten din må samsvare med søkeordene du byr på, og landingssiden annonsen din markedsføring må løse det problemet som søkeren er etter.
Det er en kombinasjon som vil gi resultatene du leter etter, og det kan bare være noen få justeringer som må til. Du har muligheten til å lage flere annonser per kampanje – bruk denne funksjonen til å deleteste hvilke annonser som fungerer best.
Kvalitetspoengene dine (QS) er hvordan Google bestemmer hvordan annonsen din skal rangeres. Jo høyere rangering, jo bedre plasseringer. Hvis kvalitetspoengene dine er lave, vil færre se annonsen din og du har da færre sjanser til å konvertere. Google vil fortelle deg kvalitetspoengene dine, men det er opp til deg å forbedre den.
Innsatsen din bør ikke stoppe med annonsen – brukeropplevelsen etter et klikk er like viktig. Hva ser brukeren din når de klikker på annonsen din? Er landingssiden din optimalisert for konverteringer, noe som betyr at den bruker de samme søkeordene? Løser siden brukerens smertepunkt eller svarer på spørsmålet deres? Brukeren skal oppleve en sømløs overgang til konverteringen du ønsker.