4 tips for Facebook annonsering
Før du kommer til alle de fancy innholds- og budsjetteringsteknikkene, må du finne ut hvilke personer som har størst sannsynlighet for å kjøpe produktet ditt. Det kan ta litt tid, men vil gi deg grunnlaget for å bli lønnsom med Facebook annonser.
I motsetning til med Google, på Facebook, søker ikke folk aktivt etter ting å kjøpe, så du kan ikke målrette dem med spesifikke søkeord. På Facebook kan du imidlertid bruke sofistikerte alternativer for målgruppe målretting – du har mye kontroll over hvem som ser annonsene dine.
Facebook tilbyr i hovedsak tre typer for annonsemålretting:
1. Kjernemålgrupper
2. Egendefinerte målgrupper
3. Lookalike-publikum
Video annonser har bare blitt viktigere og viktigere, og i 2022 vil nok video regjere. Med videoannonser kan du vise frem produktet eller merkevaren din og fange seernes oppmerksomhet på en mere engasjerende måte enn med kun bilde.
Ikke bare får videoannonser flere klikk, men de gir markedsførere en mer kreativ frihet til å vise frem merkevarens personlighet. Facebook-videoannonser har dukket opp som et av de mest effektive formatene i dag. Å vite hvordan man lager engasjerende videoannonser på Facebook vil hjelpe enhver markedsfører med å bli umiddelbart mer konkurransedyktig på plattformen. Facebook og Instagram algoritmen vil også prioritere video fremfor bilder.
Enhver aktivitet som skjer på selve Facebook- eller Instagram-plattformen påvirkes ikke av iOS 14-oppdateringen. Husk at iOS-oppdateringen bare påvirker piksel baserte hendelser. Å lage videokampanjer i TOF (Top of Funnel) er derfor en svært effektiv Facebook-retargeting, her kan du retargete alle som har sett eller engasjert seg i videoen din.
Dette er kanskje en av de tingene som blir snakket minst om, men som likevel er veldig viktig å huske på. iOS 14-oppdateringen kan føre til mange blindsoner i kampanjeresultatdataene dine. Google Analytics kan hjelpe deg med å navigere rundt dette problemet. Når du annonserer på Facebook, sørg for at du bruker UTM-parametere på nettstedets nettadresser. Som et resultat vil all data som spores av Facebook bli generert i Google Analytics.
UTM-sporing lar deg fylle ut brukerinnsikt og lage tilleggsinformasjon om målgruppen din – hvor de kommer fra, lenker de klikker på og mer.
Når du har satt opp UTM-sporing, bør du opprette Google Analytics-mål som matcher med viktige konverteringshandlinger, som spores på Facebook. Slik vil du kunne se flere fullførte mål innenfor resultatberegningene dine. Enhver nedgang i konverteringer kommer nå til å bli synlig, og det kan hjelpe deg med å optimalisere, forbedre og lage en bedre strategi for fremtidige kampanjer.
Test forskjellige varianter av annonsen (bilde vs video, forskjellige bilder, tekst, overskrift) til samme publikum og se hvilke Facebook-annonser som gir best resultater og skaler dem for et maksimalt resultat med lavest kostnad.