4 tips for Youtube annonsering
Hva ønsker målgruppen din egentlig? For å finne ut av dette må du svare på to spørsmål:
- Hvem lager du videoer for?
- Hva ser de allerede på YouTube?
- Hvilke aspekter av det kan vi bruke og integrere i vår annonse (slang, humor, memer, referanser, setting)?
Bruk litt tid på å undersøke hvem målgruppen din allerede følger på YouTube. Hvilke typer videoer ser de på? Bli godt kjent med innholdet som kundene dine allerede liker på YouTube. Hvis du har ressursene og tiden, kan du kjøre undersøkelser og fokusgrupper for å få svarene dine.
Målrett etter kanaler
For å velge hvilke kanaler annonsene dine skal vises på, kan du søke etter og legge til kanaler i «Plasseringer»-delen når du oppretter en ny annonsegruppe eller kampanje.
Målrett spesifikke videoer
I samme seksjon kan du målrette mot bestemte videoer.
Målrett emner eller kategorier
Du kan også målrette bredere ved å bruke emner og kategorier.
Mål basert på søkehistorikk
En mer interessant måte å målrette seere på som er unik for YouTube-videoannonser, er å vise annonsen din kun til folk som har søkt etter spesielle emner som er relevante for bedriften din.
Mer enn halvparten av alle YouTube-visninger er på mobile enheter, så sørg for at reklamen din er rettet mot mobile enheter. Bruk lyse scener og bakgrunner, hold rammen stram, og bruk klar tekst eller grafikk som formidler budskapet ditt godt selv på en skjerm i mobilstørrelse.
YouTube støtter også vertikale videoannonser, noe som vil gjøre seeropplevelsen på mobil enda mer oppslukende. Enten du bruker en vertikal eller horisontal video, er det en god idé å forhåndsvise den på en mobilenhet først for å være sikker på at den ser bra ut på en mindre skjerm.
Spesielt for videoer som skal vises til et publikum som ikke har interagert med merkevaren din fra før, sørg for at annonsen tydelig viser dem hva bedriften/produktet ditt gjør og hvordan det kan løse problemet deres. For nettbutikker kan de inkludere de mest populære produktene i virkelige situasjoner.