Sosiale medier

Skulle du ønske flere folk fulgte bedriften din på sosiale medier?

Lagt ut
23.5.2022

Ved hjelp av sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Instagram kan du nå ut til målgruppen din på en kreativ og effektiv måte. Sosiale medier er også et gunstig verktøy når du ønsker å oppnå økt merkevarebevissthet.

Bedriftens tilstedeværelse på sosiale medier er viktig, og er dessuten ofte kjernen i den digitale markedsstrategien. Det er imidlertid viktig å ha følgere på de ulike plattformene, da det først og fremst er disse som liker, deler og kommenterer innleggene dine.

Så, hvordan kan du skaffe flere følgere på sosiale medier i 2022? Skal du lykkes med dette, trenger du både en SoMe-strategi og en liten dose teknisk forståelse. Her er våre beste tips!

1. Del engasjerende innhold

De fleste vil engasjere seg mer i innleggene dine på sosiale medier dersom du deler verdifullt innhold. Istedenfor å dele veldig selgende innlegg som minner mest om reklame, bør du heller finne ut hva slags innhold målgruppen din faktisk har interesse av.

Det er med andre ord en fordel å bli kjent med målgruppen sin før du produserer innhold. Hvilke utfordringer ønsker målgruppen din å løse? Hva slags tips har de bruk for? Hva engasjerer dem? Bruk gjerne Google Analytics eller lignende som et hjelpemiddel, her.

Engasjementet rundt innleggene vil bli større dersom mottakerne får glede av det. Når selskapet ditt blir mer enn bare en «butikk», men også en kilde til nyttig informasjon, kan du også oppnå en mer lojal følgerbase. Innholdet du deler kan for eksempel være:

  • How to-guider
  • Inspirasjon eller tips
  • Spennende nyheter

2. Bruk sosiale medier aktivt til å kommunisere med målgruppen

Forbrukere vil som regel sette pris på å bli sett og hørt – også i sosiale medier. Dersom bedriften din aldri svarer på kommentarer fra følgerne eller ignorerer dem, føler målgruppen seg mindre «sett».

Prøv derfor å engasjere deg aktivt i følgerne dine på sosiale medier. Svar for eksempel på spørsmål, og legg gjerne igjen noen hyggelige kommentarer. 

Et annet tips er å sjekke konkurrentenes innlegg i sosiale medier, og se hvem som følger dem eller liker innleggene deres. Engasjer deg i disse brukerne – for eksempel ved å like innleggene deres – slik at de blir bevisst på merkevaren din. 

På den måten kan du også få mange nye følgere!

3. Bli oppdaget av nye følgere med riktige hashtags 

På sosiale medier-plattformer som LinkedIn, Instagram, TikTok og Twitter benyttes det ofte hashtags. Ved hjelp av disse kan en oppdage nye innlegg og brukere på plattformene, og finne innhold man engasjerer seg i.

Sørg derfor for at du bruker hashtags aktivt når du deler innhold på SoMe-kanaler. Det er imidlertid viktig at du optimaliserer alle hashtags. Finn ut hvilke hashtags som er mest relevante for personer i målgruppen din akkurat nå, og følg med på trender. 

Bruk gjerne hashtags som er relevante for både bransje, nisje og merkevare. Det betyr at du med fordel kan bruke både generelle og mer spesifikke hashtags.

Unngå likevel de mest generiske hashtagsene (f.eks. #cute, #love og lignende), da dette fort kan minne om spam. Unntaket er LinkedIn. Her kan du med fordel bruke generiske hashtags som er relevante for bedriften din, siden disse fungerer som søkeord.

4. Samarbeid med influensere målgruppen ser opp til

Influensere eller «påvirkere» er personer som har stor innflytelse på en gruppe mennesker. Selger du for eksempel utstyr til jakt og fiske, kan du nå ut til potensielle følgere om du får positiv omtale på en friluftslivsblogg.

Skal bedriften samarbeide med de største påvirkerne vil nok dette kreve et visst budsjett. Det kan imidlertid være effektivt å benytte seg av både små og store influensere, så lenge dere har samme målgruppe. 

Samarbeid med påvirkere kan ikke bare gi bedriften din mange nye følgere på sosiale medier, men også generere salg.

5. Følg med på trender i sosiale medier

Et annet tips for å skaffe bedriften flere følgere på Facebook, Instagram, TikTok og andre SoMe-plattformer, er å følge med på trender. Pass imidlertid på at bedriften ikke hopper ukritisk på «alle» trender. Engasjer deg heller i de mest relevante trendene.

Dersom bedriften din er på Instagram, kan det for eksempel være nyttig å sjekke ut Reels. Der kan du se hvilke lydklipp som trender akkurat nå, og bruke disse i egne videoer. Del gjerne innlegg på Reels én gang ukentlig som et minimum.

Les mer: Instagram algoritmen i 2022


Står du fast? Motta hjelp med digital markedsføring!

De fleste bedrifter vil kunne dra nytte av en stor og engasjert følgerbase i sosiale medier. Skal selskapet ditt bli lagt merke til på SoMe-plattformer som TikTok og Instagram, er det imidlertid viktig å ha en klar strategi. 

Vi har her delt noen gode tips. Om du ønsker flere gode råd, eller ønsker hjelp til å nå ut til målgruppen din, bistår vi deg gjerne.

Du liker kanskje også

La oss ta en kaffe ☕️

Vi tar gjerne en prat for å se hvordan vi kan hjelpe deg.