De siste årene har PPC-annonsering blitt en av de mest sentrale formene for digital markedsføring for nettbutikker.
I denne guiden kan du bli bedre kjent med de ulike fordelene og ulempene som er forbundet med PPC-annonsering. Metoden kan ha enorm effekt om du vet hva du gjør, men kan også ha sine negative sider.
Hva er PPC-annonsering?
PPC eller Pay Per Click er en markedsføringsmetode som baserer seg på at man betaler et spesifikt beløp per klikk på en annonse. Annonseringen kan foregå på en rekke nettsider, inkludert sosiale medier og i søkemotorer som Google.
Blant de mest brukte formene for PPC-annonsering i Norge, kan vi nevne Google Ads. Dette innebærer at man har en annonse som vises i søkemotoren Google, knyttet opp mot spesifikke søkeord.
Når noen søker på et relevant søkeord, vises annonsen din blant de øverste treffene i Google. Klikker personen seg inn på annonsen, betaler du da et visst beløp.
Fordeler og ulemper ved PPC-annonsering
Det finnes mange fordeler ved å benytte seg av PPC-annonsering. Først og fremst får man mulighet til å nå ut til et ønsket publikum på enn kostnadseffektiv måte.
Samtidig kan det være visse ulemper tilknyttet markedsføringsmetoden. Det kan blant annet være tidkrevende å lykkes med PPC.
La oss se nærmere på de største fordelene og ulempene ved PPC-annonsering!
Fordeler
- Målrettet: Ved PPC-annonsering kan du på forhånd definere kriterier for hvem som skal kunne se annonsen (målgruppen), noe som åpner for svært målrettet markedsføring.
- Kostnadseffektivt: Du betaler kun når noen faktisk klikker på annonsen og havner på landingssiden din. Dette kan gi en høy ROI (Return on Investment), der du får mye igjen per krone som investeres i PPC-annonsering.
- Mulig å justere underveis: Du kan justere annonsene dine etter hvert, basert på hva som fungerer bra og mindre bra. Dermed blir det mulig å optimalisere annonsene og oppnå ønsket effekt.
- Kan tilpasses budsjettet: Ved PPC-annonsering bestemmer du selv hvor mye du er villig til å betale per klikk. Dette gir rom for at markedsføringsmetoden kan tilpasses både små og store budsjetter.
- Målbart: PPC-annonser kan enkelt analyseres, slik at du får oversikt over hvor effektive annonsene dine er. Du kan blant annet se hva slags ROI annonsene gir bedriften din.
- Raske resultater: Om du benytter deg av PPC-annonsering i form av Google Ads, kan du forvente langt raskere resultater enn hva du får med søkemotoroptimalisering (SEO). Det kan være tidkrevende å oppnå organisk trafikk til nettsiden, men betalt trafikk kan man oppnå «over natten».
Ulemper
- Krever kunnskap: Det trengs ofte litt øvelse om man skal klare å lykkes med PPC-annonsering. Man må for eksempel vite hvordan man setter opp en kampanje som faktisk gir resultater. Av den grunn velger mange bedrifter å få hjelp til PPC-annonsering.
- Tidkrevende: Det kan også være tidkrevende å sette i gang med PPC-annonsering. Du kan nemlig ikke bare lage en rask annonse og tro at resultatene kommer av seg selv. Annonsene krever ofte optimalisering og små justeringer for å bli effektive.
- Klikk betyr ikke nødvendigvis salg: Selv om du med PPC-annonsering kan få klikk og trafikk til en side, trenger ikke dette nødvendigvis å bety at de som besøker siden konverterer. Du er derfor avhengig av å ha en god landingsside som overbeviser besøkende i størst mulig grad, enten det handler om kjøp, nedlastninger eller annet.
Er PPC-annonsering aktuelt for din bedrift?
PPC-annonsering er i høy grad relevant for de aller fleste bedrifter. Husk at veldig mange kjøp starter på nett, og da særlig via søkemotorer som Google. Det sies at 92 % av B2C- og 89 % av B2B-kjøp har startet med et Google-søk.
Det er derfor god grunn til å jobbe med bedriftens synlighet i søkemotorene. Gjennom PPC-annonsering kan du sørge for at bedriftens nettside havner helt øverst i søkeresultatene (over de organiske søkene).
Med god ranking i Google, er det også naturlig å kunne forvente mer trafikk til nettsiden sin. Dette skyldes at de fleste klikker på de øverste treffene, mens kun de færreste blar seg videre til side 2, 3, 4 osv. i Google.
Om du sliter med at nettbutikken ikke oppnår nok salg eller besøkende, kan derfor PPC-annonsering være en veldig god løsning.
Les mer: 7 tips for å skrive en god annonse
Kom i gang med PPC
Siden PPC kan være tidkrevende og vanskelig å sette seg inn i, er det mange nettbutikker som ønsker hjelp med PPC-annonsering. Dette innebærer for eksempel at du får hjelp med selve annonseringsprosessen, men også det å lage annonser tilpasset en målgruppe.
Dersom du ønsker hjelp med PPC-annonsering, kan Ecommercemarketing.no bistå deg. Vi har lang erfaring med markedsføring for nettbutikker, og kan ta oss av PPC-annonsering fra A til Å.
Vi har unike og velprøvde markedsføringsstrategier for nettbutikker, og vet hvordan man kan lykkes med digital annonsering.
Ta gjerne kontakt med oss i dag, dersom du ønsker å vite mer om PPC!