Instagram sin algoritme endrer seg fra tid til annen, og vil blant annet ha betydning for hvilke innlegg som blir mest synlige på plattformen. Det er med andre ord lurt å ha kunnskap om algoritmen, slik at bedriften din kan sikre best mulig synlighet og vekst.
Vi skal her se nærmere på Instagram-algoritmen for 2022, og forklare deg hva du bør tenke over før du deler innlegg på den populære plattformen.
Først og fremst: Hva er Instagram-algoritmen?
Instagram har i likhet med de fleste andre sosiale medier-plattformer en algoritme som er i stadig utvikling. Formålet med denne er å hele tiden kunne by på innhold som er interessant og relevant for brukerne.
Ved å ha kunnskap om algoritmen, kan du tilpasse innholdet ditt slik at du hele tiden oppnår mest mulig engasjement på Instagram.
Hvis du ikke tar hensyn til algoritmen, kan dette resultere i at innleggene du deler på plattformen havner langt ned på feeden til dem som følger bedriften. Og det er naturligvis ikke ønskelig!
Originalt innhold prioriteres av algoritmen
Nytt av Instagram-algoritmen i 2022, er at originalt innhold vil bli mer synlig enn innhold som er delt videre av andre. Dette gjelder både i feeden og på Reels.
Det vil med andre ord lønne seg å lage nytt og originalt innhold som kan deles med følgerne. Unngå å dele eksisterende Instagram-innhold som allerede har blitt delt av andre brukere, om mulig.
Et annet tips er å ikke dele innhold med vannmerker fra andre apper (som for eksempel TikTok). Også dette vil bli nedprioritert. Plattformen er med andre ord mest velegnet for deling av originalt Instagram-innhold.
Høy interesse-score gjør innleggene dine mer synlige
Instagram sin 2022-algoritme baserer seg i stor grad på å servere innhold som er mest mulig interessant for brukerne. For å måle hvor interessert en bruker er i ulike innlegg, vil plattformen ta utgangspunkt i hvordan brukeren interagerer med dem.
Det tas blant annet hensyn til hvor lang tid brukeren ser på innlegget, og hvorvidt vedkommende liker eller kommenterer på det.
Om brukeren klikker seg inn på brukerprofilen som delte bildet, regnes dette også som en interaksjon. Det samme gjelder om brukeren lagrer bildet/videoen.
Skal innleggene bedriften din deler ranke høyt på Instagram, er det derfor viktig å lage engasjerende innhold. Før du lager et innlegg, bør du blant annet tenke over følgende:
- Hva slags innhold vil mest sannsynlig bli likt eller kommentert på?
- Kan du lage en CTA av typen «Klikk på link i bio», slik at du oppfordrer brukeren til å besøke profilen din?
- Er det stor sannsynlighet for at innholdet vil lagres av brukeren?
Bilde- og videokvalitet
Foruten det å ha en god interesse-score, er det fortsatt viktig å dele innhold av god teknisk kvalitet. Det betyr at gode bilder med høy oppløsning ofte vil prioriteres over dårlige lavoppløselige bilder.
Unngå helst å dele amatørmessige bilder og videoer. Skal du for eksempel dele produktbilder, kan det ofte være greit å få hjelp av en fotograf.
En mer skreddersydd brukeropplevelse
Den nye Instagram-algoritmen introduserer oss også for to nye måter å utforske feeden på, kalt «Favourites» og «Following». Disse kommer i tillegg til Home, som er hoved-feeden. Sistnevnte gir deg oversikt over innlegg som ranker bra, samt personlig innhold.
Med Following blir du igjen introdusert for den kronologiske feeden (som mange har savnet!). Favourites er også en kronologisk feed, og her kan du se innhold fra favorittbrukerne dine.
Innlegg fra brukernes Favourites vil også prioriteres i Home-feeden, slik at brukeropplevelsen blir mest mulig skreddersydd her også. Om bedriften din klarer å lage engasjerende innhold, er sjansen større for å havne blant målgruppens «Favourites»!
Hvilke tips gir Instagram selv?
Ifølge Instagram kan bedrifter med fordel lage engasjerende Reels dersom de ønsker mer synlighet i appen. Du oppfordres blant annet til å eksperimentere med kreative verktøy som filtre og kameraeffekter, og lage inspirerende innlegg.
Og for all del: Husk å ikke dele bilder eller videoer med lav oppløsning, og da særlig om innholdet er vannmerket eller allerede delt av andre.
Bruk analyseprogrammer for å kartlegge engasjement
Det kan være utfordrende å vite hvilke innlegg som skaper mest engasjement blant følgerne dine. Derfor er det nyttig å ta i bruk et analyseprogram, slik at du enklere får oversikt over hva slags innlegg som gjør det best.
Ved å vite hva som fungerer og ikke, kan du enklere sørge for at dine neste innlegg mest sannsynlig engasjerer brukerne.
2022 Instagram-algoritmen for feeden og historiene
For feeden og historiene dine, sorterer Instagram-algoritmen gjennom innholdet i kontoene du følger og forutsier hvor sannsynlig det er at du vil samhandle med et innlegg basert på følgende kriterier:
- Informasjon om innlegget. Hvor mange likes fikk et innlegg? Når ble den lagt ut? Har den blitt merket med en plassering? Hvis det er en video, hvor lang er den? Disse signalene hjelper Instagram-algoritmen med å bestemme relevansen og populariteten til et innlegg.
- Informasjon om personen som postet, og din historie med interaksjon med dem. Instagram sporer hvor mange ganger du har interagert med en gitt person (med kommentarer, likes, profilvisninger og så videre) for å prøve å få en følelse av hvor interessant en person kan være for deg.
- Din aktivitet på tvers av plattformen. Mengden og innholdet av innlegg du har interagert med gir Instagram en pekepinn på hva slags andre innlegg du kan være interessert i å se.
2022 Instagram-algoritmen for Utforsk-fanen
For Explore siden ser algoritmen på tidligere innlegg som du har likt eller interagert med, og henter inn en samling bilder og videoer fra relaterte kontoer som du ikke følger.
Disse bildene og videoene blir deretter rangert etter hva algoritmen tror du vil være mest interessert i, basert på hvor sannsynlig det er at du liker, lagrer eller deler et innlegg.
- Informasjon om innlegget. Når Instgram velger ut innhold som skal deles via Utforsk-fanen, ser de på den generelle populariteten til et innlegg, ved å bruke signaler som hvor mange mennesker som liker, kommenterer, deler og lagrer, og hvor raskt disse aktivitetene skjer.
- Historien din med personen som postet. Det meste av innholdet på Utforsk vil være fra “nye” kontoer (new-to-you accounts), men kontoer du har interaksjon med får litt av et løft her.
- Din aktivitet. Hvilke innlegg har du likt, kommentert eller lagret tidligere? Hvordan har du oppført deg på Utforsk-siden tidligere? Aktivitetshistorikken din påvirker hva Instagram antar at du kan være interessert i å se mer av.
- Informasjon om personen som postet. Hvis en konto har mye interaksjon med brukere de siste ukene, er det et signal til Instagram om at det er noe interessant innhold på gang som andre kanskje også liker.
2022 Instagram-algoritmen for Reels
Med Reels henter algoritmen fra både kontoer du følger og kontoer du ikke følger, og prøver å underholde deg med innhold den tror du vil se hele veien gjennom.
Den evaluerer dette ved å se på følgende:
- Din aktivitet. Signaler som hvilke reels du har likt, hvilke du har kommentert og hvilke du har engasjert deg i, hjelper Instagram med å forstå hva slags innhold som kan være mest relevant for interessene dine.
- Historien din ulike brukere. Med Reels (omtrent som Explore), vil du sannsynligvis bli servert videoer fra skapere du ikke har hørt om ... men hvis du har interagert med dem på en eller annen måte tidligere, tar Instagram også det i betraktning. Det er sannsynligvis grunnen til at du ser mye innhold fra kontoer du kjenner til, men som du ikke følger.
- Informasjon om videoen. Instagram-algoritmen prøver å gjette hva videoen handler om basert på lydsporet og analysen av piksler og rammer, og tar også hensyn til videoens popularitet.
- Informasjon om personen som postet. Er personen noen med et engasjert publikum? Instagram tar også hensyn til dette.
Les mer: Skulle du ønske flere folk fulgte bedriften din på sosiale medier?
Har du spørsmål om Instagram-algoritmen for 2022?
Algoritmene til Instagram endrer seg ofte, og det kan derfor være utfordrende å holde tritt. Hva fungerer, og hva bør du unngå dersom du vil oppnå mest mulig synlighet i den populære appen?
Vi har delt noen gode tips med deg i denne guiden. Dersom du ønsker å vite mer eller sliter med å oppnå engasjement i sosiale medier, hjelper vi deg gjerne i mål. Kontakt oss om du ønsker å vite mer!