Når man deler innlegg på Facebook, er det ikke slik at innlegget dukker opp i kronologisk rekkefølge basert på publiseringstidspunkt. Facebook benytter en algoritme som bestemmer hva som er synlig og hva som skal nedprioriteres på feeden.
Ved å ha kjennskap til hvordan Facebook-algoritmen fungerer, kan du derfor øke sjansene for at bedriftens innlegg oppnår størst mulig engasjement på den populære plattformen.
Hva er Facebook-algoritmen?
Den beryktede Facebook-algoritmen spiller an avgjørende rolle når sosiale medier-plattformen skal presentere og rangere innlegg. Formålet med algoritmen er at brukerne skal se innlegg som er mest mulig relevante til enhver tid.
Algoritmen evaluerer hvert eneste innlegg, og vil gi hvert innlegg en score før det rangeres på feeden. Formålet er at hver individuelle bruker som sjekker Facebook, skal kunne se innlegg som er tilpasset dem.
Algoritmen baserer seg på maskinlæring og kunstig intelligens, slik at alle brukere skal kunne se innhold som er av størst mulig verdi for dem.
En algoritme i stadig endring
Teknologien er imidlertid ikke perfeksjonert, og Facebook endrer stadig algoritmen for at innholdet du ser skal være så relevant som mulig.
Opp gjennom årene har algoritmen vist oss brukere innlegg basert på hva Facebook tror vi vil se. Her er en liten oversikt:
- 2009: Den første Facebook-algoritmen ble presentert, og den sørget for at innleggene med flest likerklikk havnet øverst i feeden til brukerne.
- 2015: Innlegg med svært promoterende innhold blir mindre synlig.
- 2016: Facebook legger til et "tidsbrukt" for å måle et innleggs verdi basert på hvor lang tid brukerne brukte med det, selv om de ikke likte eller delte det.
- 2017: Videoklipp som i stor grad blir sett ferdig av seerne blir mer synlige enn andre videoer.
- 2018: Den nye Facebook-algoritmen prioriterer «innlegg som vekker samtaler og meningsfulle interaksjoner». Innlegg fra venner, familie og Facebook-grupper ble prioritert fremfor organisk innhold fra Pages.
- 2019: Innlegg fra nære venner blir mer synlig i feeden.
- 2020: Brukerne får mulighet til å kontrollere sine data i større grad, slik at de enklere kan gi en tilbakemelding på hvordan algoritmen fungerer.
- 2021: Facebook gir ut nye detaljer om sin algoritme og gir folk bedre tilgang til dataene deres.
Hvordan er Facebook-algoritmen i 2022?
I 2022 er det også nye endringer på Facebook-algoritmen. Nå er formålet til Facebook at brukerne skal se innlegg og stories som er mest mulig informative og meningsfulle.
For å finne ut hvilke innlegg som matcher disse kriteriene, tas det blant annet hensyn til faktorer som innholdstype, hvem som har delt innholdet og hvor stort engasjement det er rundt innlegget.
- Innlegg fra personer eller bedrifter man ofte interagerer med blir mer synlige.
- Man ser innholdstyper man ofte engasjerer seg i, enten det er videoer, bilder eller andre ting.
- Dersom mennesker du ofte interagerer med engasjerer seg i et innlegg, øker dette sjansen for at også du får se innlegget.
Brukerne kan påvirke algoritmen
I 2022 er det også mulig for brukerne å påvirke og «trene» Facebook-algoritmen, slik at de kan være med å skreddersy hvilke type innlegg som skal prege egen feed. Dette kan man blant annet gjøre ved å velge inntil 30 sider/personer som «favoritter».
De som legges på favorittlisten, er de man vil se mest fra på feeden sin. Brukerne kan også klikke på innlegg de ikke ønsker å se mer av, og velge å gjemme innlegg. Da vil Facebook automatisk vise mindre av tilsvarende innlegg fremover.
Man kan til og med begrunne hvorfor man ikke ønsker å se spesifikke innlegg eller annonser, slik at Facebook kan danne seg et bedre bilde over hva slags markedsføring man faktisk interesserer seg for.
Slik lykkes du med markedsføring på Facebook med den nye algoritmen
Facebook er en viktig markedsføringskanal for mange bedrifter i Norge. Ved å ha kjennskap til algoritmen til plattformen, kan du enklere lykkes med markedsføringen din.
Her er noen av våre beste tips for å lykkes!
Meningsfullt innhold som engasjerer og informerer
Skal du lykkes med markedsføring i 2022, er det først og fremst viktig å lage innhold som oppfattes som meningsfullt og informativt av målgruppen din.
At innholdet skal være meningsfullt, betyr for eksempel at du deler stories som engasjerer målgruppen i den grad at de faktisk tar seg tid til å lese/se innlegget. Men informativt mener vi at innholdet skal by på interessant eller ny informasjon for målgruppen din.
For å kunne lage innhold som oppfyller disse kriteriene, er det viktig å forstå hvem målgruppen din er, og hva som engasjerer dem. Her kan både interesser og andre faktorer spille inn.
Unngå villedende informasjon eller manipulering av algoritmen
Skal innleggene dine bli synlige er det også viktig å ikke spre falsk eller villedende informasjon, da dette er noe Facebook slår ned på.
Det er også noen som lar seg friste til å manipulere algoritmen, for eksempel ved å betale for engasjement eller kommentarer fra “likes apper”, noe som kan gi mer synlighet. Men dette vil oppfattes som spam og bli straffet om Facebook oppdager det.
Les mer: Hva er Ecommerce marketing?
Motta hjelp med markedsføring på Facebook
Facebook-algoritmen endrer seg hyppig, og i 2022 er det enklest å oppnå synlighet om man leverer innhold som engasjerer, informerer og er meningsfullt.
Ecommercemarketing.no hjelper små og store nettbutikker med å oppnå økt synlighet på Facebook, og kan blant annet levere innhold som algoritmene liker.
Kontakt oss om du ønsker hjelp!