Planlegger du å nå ut til nettbutikkens målgruppe gjennom annonser? Da gjelder det å vite hvordan du kan skrive en god annonse som faktisk engasjerer og konverterer.
De fleste av oss ser et hav av annonser hver eneste dag, og de fleste av disse ignorerer vi nesten uten å tenke over det. Det er likevel enkelte annonser som får oss til å stoppe opp, og som faktisk gir oss lyst til å kjøpe produkter.
De virkelig gode annonsene er få, men virkningsfulle.
Hva skal til for å lage en god annonse?
Nettbutikker som ønsker å skape engasjement og konverteringer bør sette seg godt inn i hvordan man kan skrive en god annonse. Suksessoppskriften er sammensatt, og det er mange faktorer som skal klaffe.
Vi skal her se nærmere på hvordan man lager en god annonse som faktisk blir lagt merke til!
1. Ha en tydelig målsetning
Det aller første du bør gjøre når du skal skrive en annonse, er å vite hva formålet ditt er. Ønsker du at den som ser annonsen skal få et godt forhold til merkevaren, eller er du mer interessert i å trigge kjøpelyst?
Det er viktig å vite hva som er formålet med annonsen, da dette vil danne grunnlaget for valg av tekst og bilder.
2 Finn ut hva du ønsker å formidle
Når du ønsker å lage en god annonse bør du også finne ut hva som er budskapet ditt. Hva nøyaktig skal formidles – at produktet du selger er best, mest miljøvennlig, billigst eller kanskje mest innovativt?
Dersom du ikke har en klar plan for dette, kan det fort skje at annonsen fremstår som rotete og uten noe klart budskap.
3. Definer hvem som er målgruppen
Det er også avgjørende at du vet hvem målgruppen er når du skal skrive en annonse. Det er nemlig ikke mulig å lage en god annonsetekst dersom du ikke vet hvem du skriver for. Hva engasjerer målgruppen din?
Både alder, utdanning, kjønn, bosted, interesser og andre faktorer hos målgruppen kan være med på å bestemme hvordan annonsen din bør utformes.
4. Unngå det klassiske reklame-språket
En vanlig fallgruve når man skal skrive annonsetekster, er at man bruker et altfor selgende og overdrevent språk. Unngå å skape TV Shop-assosiasjoner når du lager annonser, og pass på at du ikke overdriver produktets egenskaper når du formulerer deg.
Mange utropstegn, urealistiske lovnader og blinkende lyseffekter vil neppe vekke tillit hos målgruppen din.
5. Vær kortfattet
Når du skal skrive en god annonsetekst er det også viktig å være kortfattet i formuleringene. Ikke bruk 100 ord på å si noe du kan si med 10 ord. Vært kort og konkret, og sørg for å gå rett på sak.
De færreste har tid eller lyst til å lese gjennom en annonse som er veldig lang, med mindre produktet er ekstremt interessant.
6. Kombiner tekst med riktige illustrasjoner
Forbrukere ser gjerne på annonsene i en brøkdel av et sekund før blikket beveger seg videre. Derfor er det viktig å sørge for at du fanger målgruppens oppmerksomhet med en gang, enten det er med gode illustrasjoner eller en video.
Dersom du mestrer kunsten å kombinere illustrasjoner og tekst på en god måte, kan dette bidra til at annonsen din blir mer effektfull.
Det sies at menneskets hjerne husker omkring 95 % av budskapet som formidles i en filmsnutt. Til sammenligning husker man som regel ikke mer enn 10 % av det man leser. Det kan altså lønne seg å bruke bilder og video i annonser.
7. Velg riktig annonseformat og plattform
Når du skal lage en god annonse bør du også være nøye med å velge et egnet annonseformat og en passende plattform. Skal annonsen tilpasses Facebook Stories, eller skal det være en bannerannonse som skal vises i nettaviser?
Valg av annonseformat vil henge sammen med hvem målgruppen er, og hvilke kanaler de benytter seg av til daglig. Skal du for eksempel nå ut til en ung målgruppe, kan annonser på Snapchat eller TikTok være midt i blinken.
Trenger du hjelp med å skrive en god annonse?
Gode annonser er annonser som blir lagt merke til, og som har evnen til å trigge en handling hos målgruppen. Annonsene skal ikke bare ha fengende og presis tekst, men også være i samspill med velvalgte bilder eller videoer.
Det kan være utfordrende å vite nøyaktig hva som engasjerer målgruppen, og hva nøyaktig du ønsker å formidle. Det er også fort gjort å ende opp med en annonsetekst som fremstår som veldig «selgende», noe som kan gjøre at den mister appell.
Dersom du er usikker på hvordan du skal skrive en god annonse for nettbutikkens produkter eller tjenester, kan Ecommercemarketing.no hjelpe deg.
Vi tar oss av annonsemarkedsføringen din, og arbeider med unike metoder og strategier som sørger for at du når målene dine. Kontakt oss i dag om du vil ha annonser som skiller seg ut i mengden!